علت افزایش گودی کمر و درمان آن


  


افزایش گودی کمر باعث فشار روی قسمت های عقبی مهره ها و دیسک مربوطه شده و باعث کمر درد می گردد لذا فعالیت های روزانه یعنی ایستادن، نشستن، راه رفتن باید طوری انجام شود که از افزایش گودی کمر جلوگیری شود.افزایش گودی کمر با کمر درد رابطه مستقیم دارد.

ایستادن ، افزایش گودی کمر و کمر درد

- درموقع ایستان طولانی مدت نباید طوری بایستید که سینه به جلو آمده گودی کمر افزایش یابد و افزایش گودی کمر موجب کمر درد شود.

- بهتر است طوری بایستید که فشار بیشتر روی پاشنه پا وارد شده، تنه کمی به جلو متمایل شده و زانوها مختصری خم باشد تا گودی کمر کاهش یابد.

- روش بهتر برای ایستادن طولانی مدت این است که یکی از پاها را روی یک پله کوتاه بگذارید. این وضعیت به خصوص برای خانم ها در موقع ظرف شستن، اطو کردن و ایستادن مقابل دستشویی مفید است.

- در موقع ایستادن و راه رفتن بهتر است از کفش های پاشنه بلند استفاده نکنید، زیرا در موقع ایستادن با کفش پاشنه بلند تنه به جلو متمایل شده و انسان برای جلوگیری از زمین خوردن مجبور است تنه خود را به عقب خم کند که این کار باعث افزایش گودی کمر شده عاملی برای بوجود آوردن کمر درد می گردد. به همین جهت افرادی که مجبورند طولانی مدت سرپا باشند بهتر است از کفش پاشنه بلند استفاده نکنند و از بروز کمر درد ناشی از افزایش گودی کمر جلوگیری کنند.

- در افراد چاق و آبستن، بزرگی شکم موجب متمایل شدن تنه به جلو می شود و انسان برای حفظ تعادل، تنه را به عقب خم می کند که خود باعث افزایش گودی کمر و کمر درد می گردد.

کمر درد به هنگام خوابیدن

خوابیدن روی شکم بدترین وضعیت برای بیمار مبتلا به کمر درد است. این وضعیت باعث افزایش گودی کمر شده و افرادی که در این وضعیت می خوابند، دیر یا زود دچار کمر درد می گردند. اگر دوست دارید به پشت بخوابید، بهتر است بالشی زیر زانوها بگذارید تا زانوها کمی خم باشد. این وضعیت باعث کم شدن گودی کمر می گردد. توجه کنید که بالش و یا زیرپایی را زیر پا نگذارید، زیرا این حالت باعث افزایش گودی کمر می گردد.

خوابیدن به پهلو، بهترین وضعیت خوابیدن است. در این وضعیت بالش را تا ارتفاع شانه بالا آورده و پاها را خم کنید (حالت چمباتمه). در این حالت گودی کمر به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. اگر عادت دراید به پهلو بخوابید، بالش کوچکی بین زانوها بگذارید.خوابیدن نادرست باعث افزایش گودی کمر شده و به دنبال افزایش گودی کمر ،کمر درد پدیدار می شود.

تشک مناسب و کاهش کمر درد

انتخاب یک تشک مناسب می تواند در کاهش کمر درد موثر باشد .بهتر است از تخت های فنری و تشک های فنری و شل استفاده نشود. در افراد مسن، خوابیدن روی زمین بدون تشک و استفاده از تشک های خیلی سفت خوب نیست، زیرا فشار روی قسمت های مختلف بدن باعث اختلال در جریان خون پوست و ناراحتی آنها می گردد بهترین وسیله برای خوابیدن و کاهش کمر درد  تخت چوبی با تشک پنبه ای و یا تشکی است که قسمت عمیقی آن سفت و لایه سطحی آن نرم باشد. تخت های بیمارستانی وسیله بسیار خوبی برای کاهش کمر درد بیماران مبتلا به کمردرد است. این تخت ها را در وضعیتی قرار می دهند که زیر زانو در حدود 30 تا 40 درجه خم شده و پشت بیمار را به قدری بالا می آورند که سر بیمار مقابل زانوها قرار گیرد.

اشکال این تخت ها این است که جابجا شدن و تغییر وضعیت از حالت خوابیده به پشت به پهلو مشکل است. این اشکال در تخت های الکتریکی که بیمار خود می تواند با فشار دکمه ای تغییر وضعیت در تخت به وجود آورد بر طرف می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد