هموروئید یا بواسیر


 هموروئید یا بواسیر
استفاده از لیزر در درمان هموروئید
درمان هموروئید با لیزر
درمان جدید هموروئید -درمان غیر تهاجمی
بهترین روش برای درمان هموروئید
هموروئید را بشناسید بخش1
هموروئید را بشناسید بخش2
هموروئید در زنان بخش1
هموروئید در زنان بخش2
هموروئید چیست؟بخش1
هموروئید(بواسیر):Hemorrohid
راههای پیشگیری و درمان همورئید
روشهای جدید درمان هموروئید2
هموروئید چیست؟بخش2
هموروئیدچیست؟بخش3
شناخت بیماری هموروئید
درمان هموروئید با لیزر و رابربند بخش1
درمان هموروئید با لیزر و رابربند بخش2
درمان هموروئید با لیزر و رابربند بخش3
خونریزی در هموروئید
بحث و استنتاج بیماری هموروئید وروش سه گانه آن
روش جراحی سه گانه : بستن حلقه لاستیکی + تزریق فنل + یخ زدگی
درمان شقاق و هموروئید
ارتباط بین هموروئید و توانایی جنسی
مبتلایان به هموروئید چه بخورند
هموروئید دردی شایع
درمان قطعی با خشکاندن بواسیر ( هموروئید )
درمان عوارض هموروئید
حتمآ بخوانید هموروئید چیست
انواع هموروئید
انواع هموروئید ( بواسیر ) و درمان آنها

دیورتیکولوز

 دیورتیکولوز یا همان‌ بیماری‌ دیورتیکولی‌ عبارت‌ است‌ از وجود بیرون‌زدگی‌های‌ کوچک‌ کیسه‌ مانند (دیورتیکول‌) در دیواره‌ روده‌ بزرگ‌. وجود این‌ دیورتیکول‌ها ممکن‌ است‌ علامتی‌ به‌ همراه‌ نداشته‌ باشد.  دیورتیکولیت‌ نیز یعنی‌ التهاب‌ دیورتیکول‌. دیورتیکولوز مسری‌ یا سرطانی‌ نیست‌. در 40%ـ30% افراد بالای‌ 50 سال‌ این‌ دیورتیکول‌ها وجود دارند. با گذشت‌ هر دهه‌ از زندگی‌ به‌ تعداد آنها افزوده‌ می‌شود.
...
  ادامه مطلب ...

آمادگی قبل عمل و مراقبتهای بعد از عمل کله سیستکتومی

آماده کردن بیمار:

بررسی عوارض احتمالی سنگ صفرا: در تمام بیماران باید سونوگرافی کبد ومجاری صفراوی که در شش ماه اخیرانجام شده باشد داشته باشیم بخصوص جهت بررسی اتساع و سنگ احتمالی در مجاری صفراوی . در این رابطه تستهای کبدی نیز که در 1-2 ماه اخیر انجام شده باشد لازم است. اگر تغییر واضح در علائم بیمار ایجاد شده باشد تکرار سونوگرافی و آزمایشات پس از این تغییرات نیز لازم است. اگر این بررسی ها مشکوک بود ممکن است که بررسیهای بیشتر مثل MRCP یا ERCP انجام شود.

بررسی های عمومی قبل از بیهوشی: آزمایش هموگلوبین وفرمول شمارش درتمام بیماران انجام می شود. تستهای انعقادی در بیمارانی که کاندید جراحی لاپاراسکوپی هستند مورد اختلاف نظر است و بعضی منابع علمی انجام آن را لازم و بعضی غیر لازم میدانند. آزمایش قند خون و تستهای کلیوی در سنین بالا انجام می شود. اکثرا از سن بالای 40 سالگی نوار قلبی نیز بررسی می شود و در بیمارانی که ریسک فاکتور بیماری قلبی داشته باشند مثل مصرف سیگار، چاقی، چربی خون بالا، سابقه فامیلی بیماری ایسکمیک قلبی و غیره، در سنین پایین تر نیز لازم می شود.

...

ادامه مطلب ...

عوارض کله سیستکتومی

این عمل جراحی مانند هر عمل جراحی دیگری می تواند عوارض و مشکلاتی را به همراه داشته باشد که این عوارض می توانند خیلی ساده و کم درد سر باشند یا دربعضی موارد کشنده باشند، بطوری که بر اساس آمار، مرگ ومیر حدود 1 در هزار برای این عمل گزارش می شود. البته غالب این عوارض، بخصوص عوارض جدی و کشنده، دربیمارانی است که خیلی مسن باشند و بیماری های همراه مثل بیماری قلبی ، ریوی ، دیابت و غیره داشته باشند یا بیمارانی که با عوارض جدی سنگ صفرا مثل پانکراتیت یا کلانژیت عمل می شوند، ودر بیمارانی که بطور الکتیو و بدون همراهی موارد فوق عمل می شوند این عوارض بسیار کمتر هستند، هرچند درهیچ بیماری نمی توان نسبت به بی عارضه بودن عمل کاملا مطمئن بود.

لازم به ذکر است که احتمال این عوارض دراین عمل، در کل حدود 6-12% گزارش شده است که در بیماران بدحال و اورژانسی و پر ریسک بیشتر است و احتمال بروز این عوارض در بیماران معمولی و در شرایط غیر اورژانسی خیلی کم است و در هر حال پزشک و بیمار برای رهایی از خطرات بزرگتر یعنی عوارض جدی سنگ صفرا این عوارض را می پذیرند.عوارض عمل کله سیستکتومی را میتوان به روشهای مختلفی تقسیم بندی وبحث کرد. ما دراینجا شایعترین عوارض را در دو گروه خارج شکمی و داخل شکمی مورد بررسی قرار میدهیم.

...

عوارض خارج شکمی:


عفونت زخم: در هر عمل جراحی بعلت شکسته شدن سد دفاعی پوست، احتمال تهاجم باکتری ها و ایجاد عفونت وجود دارد. در وضعیت های اورژانسی، چاقی، سن بالا، ضعف سیستم ایمنی، دیابت، عمل های طولانی و کیسه صفرای عفونی و گانگرنه(گندیده) شانس آن زیاد می شود.

عوارض قلبی عروقی: در بیماران مسن و با سابقه بیماری های قلبی، فشارخون، چاقی و دیابت و در جراحی های اورژانسی و طولانی، شانس سکته قلبی و آریتمی قلبی قابل توجه است.

عوارض ریوی: بصورت پنومونی و آتلکتازی (روی هم خوابیدن حبابچه های ریوی)در تمام اعمال جراحی که درشکم انجام می شود ممکن است بروز نماید و تحرک بیمار و تنفس عمیق و سرفه در روزهای بعد از عمل از آن جلو گیری می کند.

عفونت ادراری: این عارضه یکی از عوارض شایع اعمال جراحی است که در بیمارانی که سونداژ ادراری انجام می شود بیشتر دیده می شود.

عوارض داخل شکمی:


خونریزی: تقریبا در تمام اعمال جراحی ممکن است پیش آید که برحسب شدت و زمان بروز آن(حین یا بعد از عمل) و اینکه درن موجود باشد یا نه، درمان و سرنوشت آن متفاوت است و بندرت می تواند یه مرگ منجر شود .

نشت صفرا: ممکن است بعد از عمل جراحی، از مجاری ریزی بنام لوشکا در بستر کیسه صفرا (معمولا حین عمل قابل دیدن نیستند) مقداری صفرا نشت کند که اگر مقدار آن کم باشد یا با درن تخلیه شود مشکلی ایجاد نمی کند. نشت مقدار زیاد صفرا می تواند نشانه نشت از مجرای کیسه صفرا یا آسیب به مجاری صفراوی بزرگ(مجرای مشترک یا مجرای کبدی) باشد که نیاز به بررسی و درمان قاطع دارد و ماندن مقدار زیاد صفرا درشکم می تواند منجر به پربتونیت یا آبسه داخل شکمی شود.

عوارض عفونی: شامل آبسه و پریتونیت بعد از عمل می شود. به دنبال تجمع مقداری صفرا یا خون و خونابه و آلوده شدن آن به باکتریها ایجاد می شود. در بیماران با التهاب شدید کیسه صفرا و بیماران مستعد به عفونت مثل دیابتی ها بیشتر دیده می شود وبا تب، ضعف عمومی و بی حالی خود را نشان می دهد و به درمان قاطع نیاز دارد و درمان آن ممکن است با درمان طبی یا تخلیه با سونوگرافی یا جراحی مجدد باشد.

سنگ باقیمانده: ممکن است حین یا قبل عمل جراحی کله سیستکتومی، سنگ صفرا داخل مجرای صفرا رفته باشد و بعد از عمل خود را با درد شدید و یرقان و گاهی تب و لرز نشان دهد که با انجام بررسی های آزمایشگاهی و سونوگرافی و درصورت لزوم MRCP قابل تشخیص است و درمان ارجح آن ERCP و پاپیلوتومی است که می تواند بعنوان تشخیص هم استفاده شود و گاهی برای درمان آن نیز جراحی مجدد نیاز می شود.

www.pezeshkonline.ir

دکتر نصراصفهانی- متخصص جراحی و لاپاروسکوپی

درمان یبوست با روش های طبیعی

یبوست یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی در سنین مختلف است. یبوست تعاریف مختلفی دارد، اما اینجا منظور ما اجابت مزاج با فاصله زیاد (هر چند روز یک بار) یا اجابت مزاج دشوار، ناراحت کننده یا دفع مدفوع سفت و خشک است.
...
  
ادامه مطلب ...