مری بارتز

 تصور بر این است که رفلاکس مزمن و درمان نشده معده به مری ممکن است موجب پیدایش حالتی به نام مری بارتز ( Barrett's esophagus )شود که در آن پوشش مخاطی مری تغییر می یابد.این مشکل به عنوانضایعه ای پیش سرطانی تلقی می شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به آدنوکارسینومای مری گردد، که دارای پیش آگهی بدی است...

 تظاهرات بالینی

بیمار از نشانه های رفلکس معده به مری به ویژه سوزش سر دل شکایت دارد.همچنین بیمار ممکن است که ازنشانه های مربوط به زخم معده یا تنگی مری و یا هردو شکایت داشته باشد.

بررسی و یافته های تشخیصی

اندوسکوپی مری، معده ونیز دئودنوم انجام می شود، که نشانگر قرمزی پوشش مری در عوض رنگ طبیعی که صورتی است، خواهد بود. نمونه برداری انجام می شود که در آندیسپلازی بالای سلول های پوشش مخاطی مری مشهود می باشد و سلول هابه اپی تلیوم معده یا روده شباهت پیدا می کنند. این دیسپلازی شدید با 30% خطر بروز سرطانهمراه است.

درمان و مراقبت

درمان برحسب تغییرات سلولی متفاوت است. برخی از پزشکان در صورت تغییرات جزئی در سلول ها بعد از گذشت شش ماه اندوسکوپی را پیشنهاد می دهند. درمان برای هر بیمار، اختصاصی است. روش های درمانی شامل نظارت دقیق بیمار توسط اندوسکوپی و تهیه نمونه بافتی، درمان فتو دینامیک( photodynamic) و برداشتن مری است. به نظر می رسد هریک از این روش ها نتیجه ای مشابه در بر داشته اند.

 

منبع:  کتاب پرستاری داخلی -جراحی برونر و سودارث


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد