کبدهم بیمارمیشود

 
 تیتر : کبدهم بیمارمیشود

خلاصه : کبد در قسمت راست بدن درست زیر دیافراگم و بزرگ ترین و پیچیده ترین عضو در بدن است که در قسمت بالای شکم قرار دارد. کبد به نوعی پالایشگاه بدن و مسئول اعمال مختلف شامل تنظیم، سنتز، ذخیره سازی، ترشح، تبدیل، انتقال و تجزیه بسیاری از مواد مختلف است
متن کل خبر : کبد در قسمت راست بدن درست زیر دیافراگم و بزرگ ترین و پیچیده ترین عضو در بدن است که در قسمت بالای شکم قرار دارد. کبد به نوعی پالایشگاه بدن و مسئول اعمال مختلف شامل تنظیم، سنتز، ذخیره سازی، ترشح، تبدیل، انتقال و تجزیه بسیاری از مواد مختلف است. کبد به هضم غذایی که خورده می شود، کمک می کند. بدن را از شر سموم خلاص می کند و انسان بدون آن به سادگی نمی تواند زنده باشد. هر ماده غذایی قبل از این که در بدن ذخیره شود، انتقال یابد یا استفاده شود باید توسط کبد به شکل بیوشیمی صحیح خود تغییر شکل پیدا کند. هم چنین محل اصلی متابولیسم دارو در کبد است زیرا کبد دارای آنزیم های فراوان و مواد جذب شده از روده هاست که به طور مستقیم به کبد می رسند. به این ترتیب و با توجه به تمام اعمال بیوشیمی گوناگون که توسط کبد انجام می شود هیچ تعجبی ندارد که تنها عضو بدن است که خودش دوباره بازسازی می شود و حتی اگر ۲۵ درصد کبد برداشته شود دوباره به اندازه و شکل طبیعی خود برخواهد گشت.

به طور کلی وظیفه کبد را می توان در موارد زیرآورد: سنتز لیپوپروتئین ها نظیر کلسترول، سنتز صفرا که برای هضم و جذب چربی لازم است، تنظیم میزان گردش کلسترول در خون، ذخیره و آزادسازی گلوکز، تبدیل اسید لاکتیک به گلیکوژن، ساخت کارتی تین برای استفاده در سلول های واسطه انتقال چربی، تبدیل ویتامین های گروه B به شکل فعال کوآنزیم آن، تبدیل آمونیاک به اوره که توسط کلیه ها دفع می شود، تولید یا سنتز پروتئین های خاص، تبدیل و غیرفعال کردن هورمون ها، برطرف کردن مواد مضر از خون و تبدیل آن به موادی که زیان کمتری دارند. بنابراین سلامت کبد در واقع سلامت کلیه اعضای حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. اما با افزایش مصرف غذاهای چرب و آماده، نبود فعالیت فیزیکی، گسترش زندگی ماشینی، امروزه، متاسفانه بیماری کبد چرب نسبتا شایع شده و با توجه به افزایش چاقی در ایران رو به افزایش نیز است. دکتر فرهاد زمانی، فوق تخصص گوارشی و کبد درباره این بیماری به خراسان می گوید: منظور از کبد چرب نشست سلول های چربی در کبد است که منجر به ایجاد عوارضی می شود. ممکن است فردی بدون هیچ علامتی کبد چرب داشته باشد و در بعضی افراد نشست سلول های چربی در کبد به التهاب کبد منجر می شود. به این حالت non Alchoholic Fatty Liner می گویند. بیمار مبتلا به این عارضه دچار التهاب سلول های کبدی می شود و ممکن است کبد در این حالت ورم کند و یا سلول های کبد تخریب شود و بیمار به سمت سیروز (تخریب کبد) حرکت کند. در اکثر موارد، افراد چاق، مبتلا به دیابت و یا مبتلایان به چربی خون بالا به این عارضه دچار می شوند و فرد زمانی که مراجعه می کند به سیروز مبتلا شده زیرا کبدچرب در او علایمی نداشته است. درد مبهم و خفیف در قسمت فوقانی سمت راست شکم یکی از علایم کبد چرب است اما در اکثر موارد بیماری بدون علامت است و پس از تست آنزیم کبدی یا سونوگرافی پزشک متوجه بیماری می شود.دکتر زمانی تاکید کرد: با این که بیماری بدون علامت است اما ممکن است به سیروز تبدیل شود بنابراین توصیه اکید ما این است در صورت تشخیص بیماری حتما باید درمان صورت بگیرد و بهترین روش و آسان ترین راه آن حذف عوامل ایجاد کننده بیماری است. در کشور ما که مصرف الکل پایین است، یکی از مهم ترین علل بیماری چاقی و اضافه وزن است که متاسفانه روز به روز در حال افزایش است. مصرف غذاهای پرکالری، پرچرب، فست فودها و نداشتن تحرک مهم ترین دلایل افزایش وزن و بیماری های مرتبط با آن ازجمله کبد چرب در ایران است. به این ترتیب فرد چاقی که دچار کبد چرب شده است با کنترل وزن و فرد دیابتی با کنترل دیابت خود از بیماری کبد چرب رهایی پیدا می کند و در ضمن دارودرمانی نیز می تواند در کنترل بیماری تاثیر داشته باشد.از سوی دیگر دکتر ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران درباره ابتلا به کبد چرب در ایرانیان به دنبال مصرف خودسرانه داروها هشدار داد. وی به ایسنا گفت: با اشاره به این که کشورمان بالاترین میزان مصرف دارو را نسبت به کشورهای همجوار دارد مسکن ها و آنتی بیوتیک هایی که بدون تجویز پزشک و به طور خودسرانه مصرف می شوند می توانند فرد را مستعد به ابتلا به کبد چرب کنند.

این داروها به خصوص مسکن ها با اثر سوء بر دستگاه گوارش باعث خون ریزی می شوند و برخی از داروها نیز بر کبد اثر نامطلوب گذاشته و آسیب های طولانی مدت برای فرد به همراه دارد.دکتر زمانی نیز تاکید کرد، توجه کنید که داروها مانند تیغ دو لبه عمل می کنند از سوییدرد را بهبود می بخشند و درمان را سرعت می دهند و از سویی عوارض جدی برای فرد دارند. بنابراین پزشکان همواره با توجه به عوارض داروها آن ها را تجویز می کنند و وقتی سود آن ها بیشتر از ضرر باشد دارو تجویز می شود. اما مصرف خودسرانه دارو یعنی نادیده گرفتن عوارض و احتمال تداخل دارو با سایر داروها که سلامت فرد را به خطر می اندازد. در مورد آنتی بیوتیک هایی که خودسرانه مصرف می شوند وضع بدتر است زیرا ممکن است بدن هرگز نیاز نداشته باشد و فقط بدن فرد مقاوم شود و در اکثر موارد آنتی بیوتیک ها بسیار زیان دارند و سلامت فرد را تهدید می کنند. به هر حال اولین دلیل عارضه کبد چرب در ایران همان چاقی است که بسیاری از مردم را درگیر کرده است. البته نباید فراموش کرد که بسیاری ممکن است وزنشان نسبت به قد قابل قبول باشد اما چربی زیادی داشته باشند. به عبارتی در ابتلا به این بیماری میزان چربی بدن نقش مهم تری از وزن دارد. به این ترتیب کسانی که چاقی شکم دارند در خطر ابتلا به کبد چرب قرار دارند و باید سعی کنند با ورزش و رژیم غذایی چاقی شکمی خود را کنترل کنند.با وجود این، بیماری کبد چرب بیماری قابل درمان است و اگر فرد مطابق نظر پزشک به درمان اقدام کند، ۱۰۰ درصد بهبود پیدا می کند. نکته این جاست که بیمار پس از درمان بدون عارضه است و کبد بیمار به حالت عادی برمی گردد و مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد. در حالی که اگر درمان نشود، به سیروز تبدیل می شود و فرد ممکن است به علت عدم کارکرد کبد به عوارضی مثل آب آوردن شکم، ایجاد واریس معده و خونریزی دچار شود. اما اگر حتی در این مرحله تشخیص به درستی صورت بگیرد و دوره درمان کامل طی شود ممکن است فرد دوباره بتواند با کبد سالم به زندگی ادامه دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد